Zielona Szkoła – Dom Wczasów Dziecięcych w Międzyzdrojach

Dnia 25 marca 2019 roku klasy Va, Vb oraz VII wraz z wychowawcami: p. Martyną Dratwińską, p. Małgorzatą Przystajko oraz p. Iwoną Szelest – Michniowską zebrały się pod Szkołą Podstawową w Wawrowie już o godzinie 6.30. Powodem tego zdarzenia był pięciodniowy wyjazd na Zieloną Szkołę do Domu Wczasów Dziecięcych w Międzyzdrojach.

Rodzice ciepło pożegnali swoje pociechy, a my ruszyliśmy na kolejną wycieczkę. Mimo niesprzyjającej nam pogody, uśmiechy nie znikały z naszych twarzy, bowiem czekało na nas pięć dni wspólnej zabawy, nauki w terenie i zwiedzania.

Po przyjeździe na miejsce uczniowie zostali podzieleni na pokoje i zaczęli się rozpakowywać. Wychowawcy z Domu Wczasów Dziecięcych zapoznali nasze klasy
z regulaminem, a następnie zaprowadzili uczniów na obiad. Gdy już wszyscy nabrali sił, wybraliśmy się na spacer na Kawczą Górę, gdzie uczniowie zostali zapoznani z mapą geograficzną Wyspy Wolin oraz pojęciem „klif”, a następnie przywitaliśmy się z morzem
i przeszliśmy się na molo w Międzyzdrojach. Wieczorem dzieci bawiły się na „Piżama Party” przy ulubionych utworach muzycznych.

Drugi dzień okazał się dla dzieci dużą niespodzianką, gdyż wyruszyliśmy w podróż do Wapnicy - ciuchcią. Uczniowie wysłuchali opowiadania o otaczających nas terenach, poznali historię kopalni kredy oraz walory sztucznego Jeziora Turkusowego. Po obiedzie natomiast wybraliśmy się na pieszą wycieczkę do Wolińskiego Parku Narodowego, gdzie zapoznano nas
z charakterystyką tego miejsca, a największą atrakcją było spotkanie z żubrami w Rezerwacie Żubrów. Uczniowie odbyli lekcję przyrodniczą w terenie, a następnie przystąpili do testu wiedzy o zwierzętach i ukształtowaniu terenu w Wolińskim Parku Narodowym.

W środę odbyły się dwie piesze wycieczki. Pierwsza z nich zaprowadziła nas do Muzeum Przyrodniczego, gdzie mieliśmy możliwość zobaczyć okazy zwierząt i roślin zamieszkujące najbliższe tereny. Uczniowie odbyli interaktywną podróż po muzeum, wsłuchali się w odgłosy, które wydawała fauna i flora Wolińskiego Parku Narodowego. Po zjedzeniu obiadu wyruszyliśmy na wycieczkę do kolejnego muzeum, ale tym razem było to Muzeum Figur Woskowych. Tam uczniowie mogli zobaczyć i podziwiać z bliska ważne i ciekawe postacie zarówno historyczne, jak i swoich idolów muzyki, kina, sportu, itp. Zrobiliśmy tam wiele ciekawych zdjęć. Wieczorem natomiast wychowawcy z Domu Wczasów Dziecięcych przeprowadzili lekcję historyczno – przyrodniczą opowiadając o miejscowości Międzyzdroje
i ubarwiając swoje wypowiedzi zdjęciami i filmami pokazanymi na rzutniku. Wieczorny odpoczynek uczniowie spędzili na wspólnych rozmowach i oglądaniu filmu.

W czwartek wszyscy uczniowie oraz wychowawcy usiedli wygodnie w autokarze
i zostali zabrani na wycieczkę do Świnoujścia. Tam czekała na nas ciekawa, żywa lekcja historii. Pierwszym punktem naszej wycieczki było Podziemne Miasto, do którego zabrał nas przewodnik. Do celu zaprowadziła nas krótka droga przez las, po której dotarliśmy do tajemniczego wejścia. Wewnątrz czekały na nas długie korytarze łączące schrony oraz eksponaty, które zachowały się od czasów II wojny światowej. Uczniowie mogli zobaczyć jak wyglądało życia w podziemnym mieście, a także w jaki sposób odbywała się łączność
ze światem zewnętrznym.

Zwieńczeniem tej wycieczki było przeniesienie się do Fortu Gerharda, gdzie uczniowie pod opieką umundurowanego pruskiego żołnierza zwiedzili fortecę i odbyli przeszkolenie wojskowe. Niestety okazało się, że komendy „w prawo zwrot”, „w tył zwrot” są dla nas dość skomplikowane. Uczniowie świetnie się bawili, a ta wycieczka była pełna śmiechu i wygłupów.

Po obiedzie mieliśmy udać się na seans do Planetarium, ale niestety ze względu na panujący tam remont, nie mieliśmy takiej możliwości. Zamiast tego wychowawcy z Domu Wczasów Dziecięcych zapewnili naszym uczniom kolejną lekcję multimedialną, po której przyszedł czas na nasz ostatni wieczór w Międzyzdrojach. Uczniowie biegali po pokojach
i urządzali sobie „zieloną noc”, nakładali maseczki, bawili się, tańczyli, itp., a przede wszystkim – miło spędzali ze sobą czas.

Niestety piątek był naszym ostatnim dniem w tym pięknym miejscu. Uczniowie zaraz po śniadaniu spakowali swoje walizki i zaprowadzili je do autokaru. Zrobiliśmy porządek
w naszych pokojach i wyszliśmy na małą wycieczkę, by pożegnać się z morzem. Wykorzystaliśmy ten czas na zrobienie zdjęć, a także na zbieranie muszelek i ciekawych
w swojej fakturze kamieni. Niektórym udało się nawet zebrać bursztyny wyrzucone przez morze. Na koniec odwiedziliśmy jeszcze miejscowe sklepiki i zakupiliśmy pamiątki, które będą przypominać nam o tym wyjeździe. Po powrocie pięknie podziękowaliśmy wychowawcom
i zapakowaliśmy się do autokaru.

Szkoda nam było opuszczać to miejsce, spędziliśmy tu miłe chwile, udało nam się zwiedzić kilka ciekawych miejsc i poszerzyć naszą wiedzę o Wyspie Wolin, a przede wszystkim byliśmy jedną wielką grupą, która doskonale wykorzystała pięć dni bez szkoły, książek
i zeszytów. Do domów zabraliśmy piękne wspomnienia, a w myślach już planujemy kolejne wyjazdy.